Bewegen

Bewegen speelt een belangrijke rol bij een gezonde leefstijl

Als we naar de evolutie kijken dan zijn wij mensen gemaakt om huizen te bouwen en te werken met slimme gereedschappen. We zijn niet gebouwd om marathons te rennen, anders hadden we wel 4 benen gehad. Onderzoek heeft aangetoond dat cardio kan ondersteunen, maar dan wel slechts 15 minuten na de krachttraining. Het beste werkt intervaltraining. Gewicht verliezen doe je niet in de sportschool, hier trap je je spieren op hun staart. Buiten de sportschool gaan je spieren groeien waardoor ook de hoeveelheid energiecentrales, mitochondriën, toenemen en zorgen voor een hogere basisverbranding.

Het belangrijkste is dat je iets zoekt dat bij je past: fietsen, wandelen, hardlopen, tennissen, voetbal en noem maar op. Individueel of in de groep: het maakt niet uit als je maar beweegt.

Het is belangrijk dat je voor jezelf doelen stelt. Als je weet waar je het voor doet, ben je bereid meer te geven. De trend is om te gaan fitnessen in een sportschool, maar wat als je dat nou niet leuk vind of als je ontevreden bent over het resultaat? Weet dat je niet de enige bent die hier last van heeft.

Voorkom dat je niet gaat sporten of bewegen door een sportmaatje te zoeken. Als je dan een keer geen zin hebt, sleept de ander je er wel doorheen. Het is gezelliger en je kunt elkaar stimuleren en ondersteunen bij de oefeningen. Ook het trainen op vaste tijden in de week kan helpen de goede gewoonte vol te houden.