Methode STOP het jojo-effect

Gelukkig weten steeds meer mensen dat diëten niet werken. Toch wordt er jaarlijks door de dieetindustrie een vermogen verdiend. En dat terwijl we allemaal weten, dat als diëten echt zouden werken er niet steeds nieuwe methodes zouden komen. Een dieet helpt niet tegen overmatig eten en iedere lijner weet dat een dieet vaak meer kwaad dan goed doet. Je raakt gefrustreerd omdat het niet het beloofde resultaat geeft. Vervolgens ga je op zoek naar een nieuw dieet.

Maar ja, wat werkt dan wel? STOP het JoJo-effect heeft een duidelijk antwoord voor je! Je leert bij mij begrijpen in welke val je terecht bent gekomen en hoe het komt dat je gewicht toeneemt en waarom het maar niet lukt om af te vallen. Door simpele en praktische oefeningen krijg je inzicht in de manier waarop jij omgaat met eten. Je leert hoe je definitief kunt afvallen zonder dieet.”

Geleidelijk afvallen is het beste
Vrijwel alle voedingsdeskundigen zijn het er over eens: geleidelijk afvallen is het beste. Niet alleen voor de gezondheid, maar ook om het jojo-effect te vermijden. Daarmee bedoelen we het verschijnsel dat iemand na te stoppen met rigoureus lijnen weer terugkomt op het oude gewicht.
Een goed tempo van afvallen is ongeveer 0,5 tot 1 kilogram per week. Voor ouderen of voor mensen met een niet-optimale gezondheid, is een rustiger tempo nog beter.

Stop het JoJo-effect is geen dieet, maar een andere manier van eten. Het gaat om dat jij je bewust wordt van wat je eet en wat je lichaam nodig heeft.

1. inzicht  in je leven
Hoeveel inzicht heb je in je eigen (eet)leven. Hoe vaak volgde je al een dieet? En wat zijn tot nu  toe je ervaringen? Wat wil je bereiken? Wat is je doel
2. inzicht  in wat het lichaam nodig heeft
Welke soorten honger zijn er en hoe kun je die bevredigen en waarom bevredig je onrust met eten?
3. inzicht  in je eetpatroon
Wat eet je op een dag, maar vooral wanneer en waarom (wat voor soort honger)? en een eetgrafiek maken!
4. inzicht  in je energieverbruik (voedingsadviestabel)
Hoe krijg je inzicht in wat je nodig hebt? Wat is je BMI, je BMR, je PAL en jouw energiebehoefte? De voedingstabel invullen!
5. inzicht in een goede verdeling van voedingsstoffen
Welke voedingsstoffen zijn belangrijk voor het lichaam en in welke verhouding?
6. inzicht in wat je eet
Hoe vergroot je jouw ‘eet-bewustzijn’? Hoeveel en wat eet je? Werken met een digitaal eetdagboek!
7. inzicht  in wat voedzaam eten is
Hoe beoordeel je eten? Wat is voedzaam eten en hoe herken je dat? Wat is gezond eten?
8.  inzicht in wat voor en hoeveel vocht je binnen krijgt
Drink ik wel genoeg en wat drink ik dan? Waar is vocht eigenlijk voor nodig?
9. inzicht  in de valkuilen
Wat zijn de gevaren die op loer liggen? Wat staat er eigenlijk op een verpakking van voedingsmiddelen? Wat zijn verborgen suikers? Wat zijn goede en verkeerde vetten? Waar staan E-nummers voor?
10. inzicht  in wat lijnen met je lichaam doet; de jojo
Wat moet je eten om af te vallen en niet meer aan te komen? Hoe blijf ik uit de ‘spaarstand’? Hoe stop ik het jojo-effect? Jouw eigen ‘EETPLAN”