Gevolgen van ongezond leven

Als je denkt aan een ongezonde levensstijl komt vaak overgewicht als eerst in je gedachte op. Maar er zijn meer gevolgen waar mensen zich niet bewust van zijn. Dit zijn gevolgen van roken, alcoholgebruik, te weinig beweging en van een ongezond eetpatroon. Om je met je neus op de feiten te drukken worden heb ik de meest schrikbarende feiten voor je op een rijtje gezet.

Het roken van sigaretten kan leiden tot kanker en hart- en vaatziekten en erectiestoornissen. Verder heeft roken een negatief effect op je reuk- en smaakvermogen, gebitskleur, je huid en je tong.
Als je per week gemiddeld 25 glazen alcohol of meer drinkt loop je het risico op hersenbeschadiging, levercirrose, ongeneeslijk en vaak dodelijk, maagvliesontsteking, hersenbloedingen en kanker.
Iedereen heeft per dag minimaal een half uur beweging nodig. De gevolgen van te weinig beweging zijn hart- en vaatziekten, wak spierstelsel, met alle gevolgen van dien, depressie en kanker.
Een ongezond eetpatroon kan leiden tot overgewicht en diabetes, kanker en hart- en vaatziekten.

Een gezonde leefstijl gaat over

  • Open staan voor al het goede in het leven en proberen om ervaringen binnen te laten komen als positief.
  • Uitstralen wat je graag wilt en zo vaak mogelijk op een dag bewust te zijn van je gedachten en die positief sturen.
  • Zing; onder de douche, tijdens het koken, als je de hond uitlaat. Verzin zelf de woorden over de dingen die je op dat moment waarneemt. Maak je eigen positieve mindset.
  • Houd een (art ) journaal bij. Maak een paar keer in de week een pagina met verf, stempels, plaatjes, foto’s en andere dingen die je tegenkom. Schrijf op waar jouw leven over gaat en oordeel niet over wat je maakt. Alles is goed.
  • Terugkerende klusjes = Bezinning. Alle klusjes die zich telkens herhalen en die je met momenten geestdodend, extreem vervelend en ronduit helemaal niks vind gebruik je om te mediteren. En check dan bij jezelf: Waar heb ik spijt van? Waar ben ik dankbaar voor? Wat wens ik voor mezelf? Of drie andere vragen: Wat voel ik in mijn lijf? Wat voel ik in mijn hoofd? Wat voel ik in mijn hart?
  • Eet gezond. Veel groent en fruit. Laat zo vaak als het kan de tarwe en de suiker staan. Voel bij jezelf wat er met je gebeurd! Ben je vaak moe? En hoe is dat als je gezond eet?…
  • Beweeg zo vaak mogelijk. Wandel met de hond, probeer alles wat op fietsafstand is ook echt te fietsen, sport drie keer in de week en dans door de kamer.
  • Doe de dingen die je leuk vind. Eenvoudig gezegd, niet altijd even makkelijk gedaan Wees streng voor jezelf. Leuk = leuk. Bij twijfel niet doen!
  • Wees dankbaar . Schrijf zo vaak mogelijk op waar je dankbaar voor bent. Elke dag 10 dingen. Het mag van alles zijn en gaat over je hele leven
  • Wees mild naar jezelf en probeer niet constant te oordelen over wat je doet. Houd van jezelf.